Nije
Moderna u umjetnosti nastala
u dokolici niti u namjeri, niti je ona proizvod ikakavog egzibiconizma maštara i fantazmagoga, ona
nije ni rezultat ikakvog inata, niti
bunta, niti je ona bilo kakav interes pojedinca niti grupe, niti nastala po
nalogu ikakvog dekreta, nije. Nije ona
ni plod nekog posebno nadahnutog istorlijskog trenutka čovječije
duhovnosti. Nije čak ni plod neke posebne čovjekove
ingenioznosti. MODERNA je naprosto
suština doraslog kvaliteta čovječijeg
pojmanja života prepoznatog prvenstveno u baznim naukama, tehnici, filozofiji,
umjetnosti. Nivo kulture. Ona ne samo da
participira u ovome, ona je
nosivi stub nove građevine . MODERNA JE
REFERENTNA ISTINA.
Umjetnost
ne traži argument. Ona je argument.
Umjetnost
nije izmišljeno pravilo. Ona je nužna i data potrebom. Kao što čovjek nije
izmislio krv za sopstveno dobro, tako ni umjetnost. Nije čovjek kroz vjekove
dograđivao umjetnost, već je ona održavala njega. Ona je kao i bubreg, država,
strah, kamen, ljubav, smrt, život - činjenica, realitet.
Ona je
nastala najmanje zato da bi pokazala
šta je to lijepo, čak i onda kada
pokazuje lijepo, već kao nužnost kojom valja moći preživjeti ponekada i
gledajući samo u lijepo. Umjetnost je egzistencijalna.
Nije
pojava novih razmišljanja i pravac u umjetnosti, pitanje dokolice,
egzibicionizma ili intelektualne vježbe, već nužan slijed u istorijskom
čovjekovom preživljavanju.
Umjetnost
je sama po sebi. Ona je suština. Njenim formama se bavi čovjek, jer tako mu je
od pamtivjeka lakše. Prevrćući po njima vrlo ozbiljno, on ustvari vječito
samo odmiče suštini, i strasno se
zabavljajući prevrtanjem ne bitnog, divi sopstvenoj intelktualnoj vještini.
Umjetnost
nije ukras. Umjetnost nije trenutak.Nije to Mona Lizin portret, kao ni prastara
vazna od fajansa, niti mermerni Bacač diska. Umjetnost nije samo konačan lik;
materijalizovana konačna misao jednog čovjeka, niti jedne epohe. Kao što i
Opšta teorija relativnosti, nije sva nauka. Umjetnost je put, želja, borba,
dijalog, monolog, ideja, zanat, eksperiment, dostignuće... Umjetnost je
kontinuum, koji sadrži uvjek sve predhodno, ali i sve buduće. Umjetnost nije pojedinac koji se bavi univerzumom, umjetnost
je i univerzum dat kroz pojedinca. Umjetnost nije samo ono čime mi obrazujemo,
već i ono što nas obrazuje. Umjetnost nije ni samo rukopis jedne
kulture. Umjetnost je legitiman i legalan čovečiji rukopis. Umjetnost je
vječni zapis.
Umejtnost
= život.
Malro
definiše: umjetnost = antisudbina.
(Malro)
Čovjek
je usamljenik koji nosi na svojim leđima
najnesrazmjerniji teret; ciljeli jedan univerzum. Taj teret ga i ubija i rađa.
Čovjek ne
stvara svojom slobodom, već svojom ovisnošću.
Čovjek
ništa nije stvorio svojom namjerom, već potrebom.
Dokolica
i apsolutna sloboda (bez ograničenja) su rijetko stvaralačke, one su po pravilu
dekadentne. (ropstvo)
Pogrešno
je mišljenje da slobodno vrijeme i dokolica stvaraju prostor za filozofiju,
nauku, umjetnost, religiju. Svemu je uzrok PROBLEM- EGZISTENCIJA.
Umjetnost
nije pokretač, već sluškinja života.
Umjetnost
je arugument, kao i religija. Ona je
čovjekova maestralna odbrana. Priznanje, ali i legalizovanje istrage nemoći,
kao čovjekove suštastvenosti. Umjetnost je istraga nemoći.
Čovjek se
brani religijom.
A
religiju umjetnošću.
Nemoć
znanja rađa nauku, nemoć nauke religiju, a nemoć religije umjetnost.
Postoje slike koje se
odmah svide i lako zalijepe za čovjeka. To je zato što ih on već ima u sebi. Zbog te predrasude,
neke slike kojih nemamo u iskustvu, jer su nove i autentične, daju otpor iz
početka, i treba im više vremena da ih
prepoznamo, da se na njih naviknemo, i da nam se „svide“. I što duže daju otpor, time više
potvrđuju sopstvenu ličnost. Zato su možda one koje nam se nikada neće svideti, ustvari
i najbolje.
Нема коментара:
Постави коментар