Umjetnost deli sudbinu kulture. Tako umetnost i sve najličnije njeno, promene, pravci, stilovi i svi drugi njeni ukusi, imaju s multikulturalnom supstancom neraskidivu povezanost.
Moderna se kao misao i ideja javlja ko zna kada, gde i od koga. Ona je
proces. Moderna je kulturni nivo – dostignuće. Ona nije smišljana, niti je
proizvedena, još manje slučajnost, ona nije dokolica i kraćenje vremena, ona
nije improvizacija. Ona je zakonitost, ona je zakonomernost. Ona je,
jednostavno rečeno, morala nastati.
U nastajanju MODERNE u umetnosti presudnu ulogu ima opšti
nivo kulture u vremenu kada ona nastaje i narastao čovek. Korelat, čovek-
jedini i sveobuhvatni njen uzrok, i narastao čovek, njen najrafiniraniji i
najsofisticiraniji sled, delaju neraskidivo. Zato je fatalna mogućnost uticaja,
posebno, filosofije, kao i prirodnih nauka.
Ona i nastaje u prirodnim nakukama, filozofiji,
psihologiji. One je porađaju.
Evoluiraloj evropskoj i svetskoj misli ka Moderni,
nemerljiv i presudan doprinos daje fundamentalna nauka.
Albert Ajnštajn
relativizuje važnost euklidske geometrije i Njutnove
klasične fizike proglašavajući ih samo posebnim slučajem jedne drugačije
istine. Prostor
i vreme nisu apsolutni – višedimenuzionalnost – zakrivljenost prostora i
vremena - Opšta i Specijalna teorija relativiteta... Tvrdi se «nemoguće», da o
jednom događaju, postoje dve potpuno oprečne i mada isključive, ipak istine (da
je neko kretanje istovremeno i pravolinijsko i krivolinijsko). Ajnštajn
nerelativizuje utisak o istini već samu istinu.
Tu su i Ernest Raderford i Nils Bor. Ruši se mit o kultu
nedeljivosti ATOMA. Ušavši u njegovu strukturu, velikani upozoravaju da nema
večno važećih istina, niti apsolutne nevinosti, kao i Plankova Kvantna teorija fizike, koja kao «najzanesenija
fantazija», tvrdi da nešto može istovremeno da postoji i nepostoji - kvant, da
je ta čestica na prelazu iz nepostojanja u postojanje ; viši stepen u
hijerarhiju nemogućeg je prelazak energije u materiju i obratno.
U filozofiji: ... Niče, Hajdeger, Špengler ... U psihologiji: Frojd, Jung, Vajninger, From, Kaneti...
Psihoanaliza sondira najtajanstvenije i najmračnije
prostore podsvesnog, tvrdivši da on, ma kako nedostupan i nevidljiv, u
potpunosti određuje vidljivi univerzum svesnog. Frojd, na dalje, primerava i
legalizuje san čoveku, dajući mu važnost jave.
Gogen kaže da mu ne pada na pamet da
satima crta nečiji portret jer je izmišljena fotografija i foto-aparat koji sa mnogo većom
tačnošću u deliću vremna portretišu. To je tlo na kome se rađa misao da tačnost
i nije istina. Tu se otvara prostor za sve ono što zovemo modernom u umetnosti.
Moderna je najdemokratiskiji nivo u umetnosti. Ona je to u svim aspektima
svoje pojavnosti. Mišljenja i estetike su dozvoljeni do različitosti, što
predstavlja bogatstvo i definiciju njenog demokratskog kvaliteta.
Ova znanja i ovakva svetska misao, ohrabruju i ubrzavaju
misao. Uspostavljaju nov kvalitet. Posledica je preporod ne samo u nauci već i
u umetnosti.
Umetnost, ka svojoj autonomiji, hoće dalje od utiska, od
uzroka. Ispituje, koliko daleko se može otići zanemarujući dotadašnja pravila i
navike, i ima li granice promenama, do kojih nešto opstaje kao umetnost. «Drsko
i bezbožno» se traži potvrda da umetnost postoji po sebi. Ovo je tlo koje
porađa Modernu. Moderna je duhovni akt nastao određenim nivoom kulture.
Neki teoretičari prave podelu 20. vek na modernizam i
postmodernizam, dok ih
drugi smatraju samo segmentima istog perioda.
Нема коментара:
Постави коментар