четвртак, 21. новембар 2019.

NAJLJEPŠA LJUBAVNA PRIČA, Miodrag Joksimović


NAJLJEPŠA LJUBAVNA PRIČ{


K
ada god čujem sevdalinkuSnijeg pade na behar na voće“, gdje god da sam, i da neću ne mogu a da se ne sjetitim  Bosne. A kada se prisjetim Bosne, opet nikako i nikada ne mogu a da ne pomislim na jedan događaj koji je već davno zaboravljen po  nagorjelim budžacima vremena, zarobljen u davnim drhtajima njegovih savremenika. A čim se prisjetim ovog događaja, ne mogu i da ga nekom ne ispričam. Bilo kome. Nepoznatom prolazniku, nekom iz porodice, samom sebi, košavi, mome novčaniku, svejedno... Nešto me na to tjera, nešto jače i teže i od tjeskobe, od tmurne jesenje planine kad polegne po grudima, od snijega po beharu na voću  ...
U besputima  Kozare, što ih ni zvjezda podnevna ne uspjeva da obasja,  ima katolička crkvica. Ona nije ništa veća od žiška iz kandila Šujica što za Nikoljdana zaškilji kroz porozorčić,    tamo daleko preko ribnjaka, u modrinama Saničana.  Crkva je od jednog jedinog prozirnog kamena i  u nju jedva mogu stati dvoje odraslih ljudi. Za mećavnih noći preskaču je razigrani jednorozi potjerani zubatim sanskim burama.
Sakrila se  u strminama planinske rijeke, priljubivši se besputima kao ozeblo djetenece materinim skutima. Zabrađena  gustom jelovom šumom, što svojim sopranom povazdan tercu drži vjetrovima s južnih pješčanih ada, okačila se bijelom oblaku o brke  pa dubokim snom zaspala poviše dima iz odžaka Mustafine  kuće sa Bešića poljane. Crkva - Nevidjela, nema sijenku. Lik joj niko nikada  vidio i nije. Ne pamti ga čak ni vječna rijeka za vučernih mjesečina.  Zvonjava sa njenog zvonika je prije nego je zvono i saliveno, isčilila  u  izbljedjeli oker po izgužvanim uglovima  božićne čestitke iz hiljaduosamstotinaosamdeset i neke. I kao da je krivac čemu, ona već godinama tvrdoglavo ćuti, prkoseći svojom malenošću i sopstvenom strpljenju. Pamtim je vazdan duboko zadubljenu u nekim uglasitm maglama ...
A sve se dešavalo neposredno poslje onog  vremena u kome su se na sanskoj ćupriji, a uvijek je to  bivalo na nekoj ćupriji drinskog ćuprijeskog sliva, mimoišle  dvije carevine - dvije moći.   Jedna, poražena i odlazeća, otomanska imperija,  iznemogla i zgrbljena, koju su uz iznemoćale zvukove šargija ispraćali i žalosni uzdasi, ali i radosni usklici onih drugih, i druga, dolazeća, austrougarska carevina, uspravna i u svom sjaju sopstvenog napona, sokoljena pobjedničkim zvucima svečanih fanfara i rogova Radetskog marša katoličkog plebesa. Tako sahrana i vjenčanje zajedno. Suza žalosnica i suza radosnica.
Te 1888. godine, deset godina od vremena austorougarske aneksije Bosne, kažu da na poljima pored grada, ništa, ama baš ništa, nije rodilo. Da nisu rodili ni bujad ni korov, ni jedna jedina šljiva, i da su šljivici polegli kao pokvašene bolesne ptice. Samo je po koja suza mjesto poljskoga cvijeta izdžigljala po kozaraskim pećinama. Svi se jako zabrinuše. I  okolne pčele se užasnute uznemiriše. I kada se činilo da je kraj svijeta došao, da ni prošlosti više neće biti, a kamoli ikakve budućnosti, tada se dogodi jedno ljetnje bezvrijeme. Neposredno poslje praska munje, kada  bijeli pjetao izbezumljen poturi svoju glavu pod desno krilo, prevrnu se olujno nebo kao čarapa vezena za djevojačko ruho, a na njemu , žuta seljačka pogača na doksatu brvnare naših dinarskih predaka.  Ponovo bljesnu podnevno sunce.  Dok si dlanom o dlan, julsku sparinu kao neman usisa čist vazduh, pa poče  zdravo da  guši svojom svježinom .
Priče počeše same sebe da prepričavaju. I baš se tada, na tom mjestu, a prije nego je to iko uspio i da vidi,  od svih nerođenih poljskih cvjetova ipak rodi jedan.  Ljubdrag. Ja ne znam da li se on zbilja zvao tako, ali svi su mu tepali LJUBAV. I  znam da se od tada tako i nikako drugačije nije ni zvao. Bila je to  strasna ljubav dvoje mladih. Ne da se ona opisati, kamoli razumjeti. Sve je vrilo i kipjelo od njih. Ljubavnici su preticali sokovima u kojima su im se kupale i njihove zjenice, i njihovi drhtaji, pa i sama Danica koja im je posljednja misli ispraćala. A kada su im sopstveni sokovi zapretjeli da će ih pogušiti, započe čudna simbioza. Pčele   se počeše povazdan slastiti  preujmilim  sokovima, pa zaljubljeni, konačno do daha dođoše. Tako je ljubav medila, a med cvjetao povazdan...
I sve se dešavalo u malom planinskom mjestašcu Kozarcu, u varošici koju je planina Kozara,   nadvisujući magle, svojom materinskom rukom uz  kuk  privezala i od svih sakrila. Varošicu niko i nije sem planine nikada pomazio. Nego naprotiv. Još i sada ponekad,  za julskih vrućina, pristiže garež   sa ukusom nezrelog voća, od zapaljene japije iz vremena kada gradić kazni i popali Omer Paša Latas. Nikada, ni poslje aneksije, a kamoli docnije, ova  kasaba mujezina, sabaha i akšama,  sevdaha, kaharli hanuma, katilnih junoša, svadbi i dženaza, haira i šejtanluka, bogatih i siromašnih, u moćnom i nakićenom austrougarskom carstvu, nije predstavljala nikome ništa više od uboda olizane mastiljave olovke na preciznoj mapi profita i svake druge  novačane koristi. Bila je to tačka u koju se dolazilo samo da bi se  uzelo, pa opet, prije nego se i stiglo, vratilo tamo odakle se u ovu vrlet nerado i uputilo. U ovom bajkovitom mjestu, što ga jedino podnevno sunce zna ogrijati na tromeđi planine, plavnog neba i uspavanih oblaka, a što mu zimi ni golubovi pismonoše ne dolijeću, ispod stijena čiju sjenku niko nikada nije vidio, ljudi su se i rađali i umirali gledajući planinu - stijenu sa jedne i široko prijedorsko polje, sa druge strane. Rađali su se i umirali pričajući i slušajući priče od prvog sabaha do akšama i prvog sna.  A kada na planinskim visovima vileni ždrebac u zelenu figuru zastane, a mujezin sa minareta svoje posljednje slovo izuči, noćnik sa Bešića poljane konačno cijeloj varoši oči u san zaklopi.
Tu, u tom bajkovitom gnijezdu, kome su sunčani dani  raskošni podnevni šeširi, što sabore ljude, događaje i kuće,  rodila se i živjela  djevojka, Esma. Eh, koliko je Esma bila lijepa, možete da mislite kada ni u pjesmu nije mogla da stane. Kada i danas nakon toliko godina, jedino na tarabu ispred njene kuće sljeću vrabci iz cijelog kraja, i kada se i danas o tome kako je ona izgledala ništa nezaboravlja. Crna kosa joj je na tašte popila zvijezdanu avgustovsku noć u Kozari, a lice bijelo ,rumen - zoru što ostaje od zapaljenog jutro kada se i ono konačno ugasi. Prije nego što bi san da razdani javu, kretala bi jata ptica i sa njima nešto kako pjesma o lijepoj Esmi, o njenoj ljepoti, i tako  sve do buka na Mlječanici, pa i dalje, do Save i Drine. Tako je za njenu ljepotu saznalo i ono što nije znalo koliko je ljepa...
U Esmu se  zaljubio i strasno je zavolio neki mladi stranac, Herman. Kako se lijepi Bečlija, za kim su zaluđeno uzdisale bogate uspaljenice po Scihiler Strasse tako strasno zaljubio u Esmu i prije nego što je znao da ona postoji,  to i nije za čudo, koliko je za čudo zašto je  njegov smjerni otac na Bečkom Banhofu  u posljednjem trenutku premjestio cijelu porodicu i sve  kofere iz voza za Češku u voz za Bosnu. Tako je  Bečlija Herman, sin vlasnika kozaraske pilane, prefinjenog i bogatog ukusa odvajkada, stigao preko sedam rijeka i sedam planina u Kozarac. On je, a  da ni sam ništa poželio nije, došao ovdje, ne da lovi rogate jelene po Kozari, niti pastrmku u hučnim planinskim suzama, već  jedino i samo da se ovjenča svojom sudbinom - lijepom Esmom, koju je zavolio prije nego što je i znao.
Kada je Esma napunila 18 ljeta i isto toliko zima,  majka je, kakav je i red, posljednji  puta  okupa  u livadskom cvijetu, tačno na onom  mjestu u planini do koga nikada nisu stizali ni noć, ni dan. To je ono mjesto i ono vrijeme, kome su tačno u detaljima predhodili i morali da se dese svi vijekovi i svi događaji prošlosti koji su se već desili, sve od prvog muka raspuklog kamena pa do ove aneksije. Esma se , tog  jutra, potraži  u bistrom planinskom potoku. Ali, ne ugleda ni sebe, ni nebo, ni sunce iznad jela, već sve to zajedno ugleda u Hermanovim očima. Njena djevojačka rumen se rastvori u trenu u njegovim plavim očima i potok se pretvori u ljubičicu. I niko nije ni slutio, a ni ona sama nije znala, da za života  nikada neće vidjeti ni jedno drugo  lice do njegovog. I kako tada, tako i zauvjek. Od kako su se ugledali u tom Kozaračkom potuku, a prije nego što su se i rodili,  oni više nisu vidjeli ni stijene  koje im bodu oči i ne daju disati, ni zlatno sunce koje jedino u planini nebo u teget boji, ni miris poljskog cvijeća, ni majčine dušice. Oni ništa više nisu ni vidjeli, niti  gledali. I dok je noćnik sa Kozare cijeloj varoši oči sklapao, a  bečkim Praterom prvi fenjeri kao svici trepjerili, oni su se i u snu nalazili, i samo i povazdan gledali. On je samo u nju gledao i zvao je mjesečinom, a ona u njega, tepajući mu milo sunce. I tako danima, mjesecima...
Hermanovom ocu, bogatom vlasniku pilane, bečliji od vajkada i od ukusa, koga evropsko svijetlo i danju osvjetljava, i kome su pred očima još sviježe bajtosti odlazeće propale  imperije, cijela Bosna je izgledala još tamnija od svakog mraka na ovom svijetu. Užasnut se zabrinu kada je shvatio da mu sin  jedinac nazdravo slijepi zureći u Esmu, i da on više nikada ništa drugo i pored sopstvenih  očiju od nje neće, niti može vidjeti, pa poduze primjerene mjere . Zabranio je  sve što jeste zabranjivo. Islam je ugurao u mrakove ispod mlječaničkih sedri. Jedino vazduh nasušni ne zabrani, ne znajući da je i njemu presudio. Sina je zvao „ onaj moj Ćoravko“, a njeno ime nikada nije htio ni da izgovori.  
Esma i Herman se nisu mogli načuditi zabrani i svom povodnju riječi. Kako zabraniti svjetlost, kako zabraniti miris ciklame u hladovini jelika kod Zaimovice, kako zabraniti klokot potoka sa litice. Njihova se svaka sekunda mjerila vjekovima, pa je tako u njihovih 20 mjeseci ljubavi bilo više nego 20 stotinuljeća. A njih je  bilo svuda. U kamenu koji se prije pet vijekova otrgao sa stijene, u pijanoj smreki na obodu šume, u kikotavom lisičjem tragu, u krivudavom kukurikanju pjetla nasred sela, u veselim plavičastim maglama šljivika, u pjesmi noćnih svirača po krovovima uspavanih kuća. I kao da se njima nešto pa i može. Jer, što su bili mlađi, u stvari bivali su stariji, a najstariji su postajali tek prije nego su se i rodili. Tako je njima povazdan više ostajalo, nego što je potrošeno vremena.
Uzeli su se za ruke, kao i u vijekovima prije vijekova. Svako onom drugom na zor popi suzu iz oka i krenuše suroj stijeni, Zečijem kamenu. Tu im se trag i zametnuo. Jedino ih je  jedan čobanin, što je povazdan ovce iznad oblaka u planini čuvao, navodno, tu  na Zečijem kamenu posljednji vidio. I danas se tu čuje muzika uz koju su oni igrali. Svima koji su je čuli činilo se da je to Betovenova „Oda radosti“. O Bože, i svjetski polovi zamjeniše mjesta...
Ona u vjenčanici od majčine dušice što raste samo iznad buka u Mlječanici, a on u crnom smokingu  boje paperja sokola kliktavca ispod njegovog vrata, dok su se svatovi mladica i pastrmki potočnih odjeveni u frakove, veseleći spuštali niz litice sa Kozaraskog kamena u rijeku Sanu. U kosi Esminoj su leptiri pridržavali vjenčić od šarenog poljskog cvijeća, a na glavi Hermanovoj bio je cilindar zlatno crn od prvog sutona, kada ga Mlječni put osvjetli iz galaksije Anamoride velike. I sve vrijeme su se kao i uvijek, samo i neprestano gledali. To njihovo ćutanje i sada, za dugih zimskih noći, kada u Kozari nema ni zvijezda, tiho prepričavaju breze stoljetnim jelama. Tragovi diljvači su od magle iz dubina planine ispleli gusto sukno po kome su mladenci sve ovo vrijeme preigrali iznad litica. Tako zaneseni, a uvijek gledajući se, igrali su i letjeli noćima gosteći se  snovima  mladalačkim. Njihovim drhtajima tekli su  topli   ilinjski potoci. Dva zanesena sokola još kruže visoko iznad Zečijeg kamena...
Onaj čobanin, što čuva ovce iznad oblaka u planini, ne prestaje da uvjerava i da se kune da su mladenci preujmili i da ih i sada povremeno viđa kako igraju, i kako se neprestano gledaju, i kako se uvjek čuje nekakva muzika što liči na Betovenovu “Odu radosti”, i da tuda oni samo povazdan šetaju... 
Kada shvatiše da ih predugo nema, porodice i usplahireni ljudi dadoše se u potragu. I to svi zajedno.
Hermanovom ocu se po rukama mjesto kože zametnu stara hrastova kora, pa je hodao sa rukama u džepovima.
Njegovoj majci, od skupocjenog vjenčanog prstena, koga joj pokloni gospođa svekrva, na domalom prstu lijeve ruke izraste busenast žbun od bujadi .
Esmina mati razveza kosu, a opet  njena mati, kada je takvu ulgeda, zajeca sebi u njedra.
Esmin otac, inače vrsni drvosječa, nikako nije uspjevao sjekirom da poprijeko presječe oblicu.
Tragalo se danima. Danju su tražili  po suncu hladnome, a noću uz čamove baklje. Matere njine, što su se jaukom razumjele,  po vihorima kozaraskim i sada oblijeću kose, strmine i urvine, a po njinim jaucima se i danas orijentišu geografske školske karte. Nikada ih nisu pronašli. O njima nije znao ništa ni vjetar Noćnik sa Mrakovice. Nije ih bilo ni u ledenim burama,  ni u njihovim ledenim srcima.
Tada  je, bogati Bečlija od vajkada i od ukusa, skrhan bolom i uplašenom savješću, izgradio ovu malu crkvicu - pokajnicu. Sagradio je uzvodno Rijekom kozaraskom u besputu i vrleti kozaraskoj na mjestu gdje mu se prva suza skamenila, a savjest komadala...
Bogati Bečlija sakupi ostatak porodice i otputovaše za Beč. Odvezli su se vozom koji nije huktao već uzdisao. Niko ih više nikada nije vidio ni u Beču...
Na onom proplanku, na kome je crkva, koju još traže, svakoga proljeća procvjeta jedan  cvijet. Jedan jedini cvijet na cijeloj livadi. Cvijet je crn. Toliko neobičan da kada bi ga ljudi i vidjeli, ne bi prestali da mu se čude. Cvijet niti cvjeta, niti vene. Miris mu je između mirisa orošene bujadi i kamene stijene, ispod koje izvire Mlječanica. Odvajkada je, i nadživljava i one koji su ga nadživjeli. Po njegovim crnim laticama je zvijezdana noć Kozaraska, i sav je opleten mjesečevom paučinom od čijeg blijeska slijepi pogled. Po tim tananim nitima  i danas, svake noći, mosti jedan „hromi mjesečar“...









Нема коментара: